چشم انداز گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی بعنوان یک رشته مستقل علمی دارای استانداردهای مشخص حرفه ای در زمینه ارزیابی، تشخیص، درمان، پیشگیری از اختلالات روانی و ارتقا بهداشت روان حوزه سلامت در دنیای شناخته شده است. وجه تمایز این رشته بکارگیری حوزه دانش گسترده روانشناسی است که در موارد زیر بکار می رود:

  • روش های منحصر بفرد سنجش و تشخیص شامل مصاحبه، سنجش رفتاری، اجرا و تفسیر آزمون های هوشی، استعداد، هیجان، انگیزش، ویژگی های شخصیتی و دیگر جنبه­های تجربه و رفتارانسانی.
  • مداخلات با تاکید به پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث ، درمان و اصلاح آسیب شناسی روانی، تعارضات هیجانی، اختلالات شخصیتی و کمبود مهارت هایی است که زیر بنای پریشانی و اختلال فرد است. علاوه بر درمان اختلالات روانی تشخیص داده شده مداخلات شامل مداخلات جهت ارتقا سلامت و سازگاری جمعیت بهنجار می گردد،  نمونه هایی از این مداخلات روان درمانی، روانکاوی، رفتاردرمانی، خانواده درمانی و زوج درمانی، گروه درمانی، بیوفیدبک، رویکرد یادگیری اجتماعی، آموزش و بازسازی شناختی، مشاوره و طراحی محیط می گردد. از دید روانشناسی بالینی آسیب شناسی روانی فراتر از طبقه بندی سنتی اختلالات روانی است و همه الگوهای روانی، هیجانی، رفتاری و روانشناختی را در بر می گیرد که پریشانی، اختلال و بیماری را ایجاد می کنند. مداخلات روانشناسی بالینی رضایتمندی، سازگاری و نظم اجتماعی و سلامت را ارتقا می بخشد.
  • روانشناس بالینی برای جمعیت های متفاوت و در محیط های متفاوتی ارائه خدمات می دهد. از فردی که مشکلات جزئی در زندگی داردتا بیمار نیازمند بستری، ارائه خدمات برای فرد، گروه یا سازمان ( گروه درمانی، خانواده .. ) از نوزاد تا بیمار پیر، بیماران دچار مشکلات طبی و افراد بهنجار برای ارتقا سلامت روان از دفتر کار خصوصی، بخش های روان، بخش ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، بیمارستان، مراکز توانبخشی، مدارس، دانشگاه، سیستم قضایی، گروه های پزشکی، مراکز مشاوره، نهادهای دولتی و سیستم های نظامی

در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رشته روانشناسی بالینی دارای دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصیPh.D) (می باشد. بسیاری از دانش آموختگان این رشته اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور می باشند و در جنبه های مختلف آموزش، ارزیابی، تشخیص و درمان و پیشگیری اختلالات روانی و مشکلات روانشناختی ناشی از مشکلات طبی و پژوهش های مرتبط با روانشناسی بالینی مشغول به فعالیت می باشند.

 

 

گروه روانشناسي باليني دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتی درمانی شهيد بهشتي

يکي از گروه هاي پيشرو آموزش روانشناسي باليني در کشور است که با تعهد به  مدل آموزشي دانشمند – متخصص به توسعه علم روانشناسي باليني با توجه به زمينه هاي فرهنگي  کشور کمک مي کند. بر اين اساس خود را متعهد مي داند که دامنه گسترده اي از مباحث آموزشي را در زمينه علم روانشناسي باليني با چشم اندازهاي متفاوت به دانشجويان ارائه دهد. همخوان با اين ديدگاه که روانشناسي باليني يکي از اجزا خدمات بهداشتي است گروه روانشناسي باليني در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با اين هدف، نسلي جديدي از متخصصين روانشناسي باليني را تربيت مي کند که با توجه به بنيادهاي زيست شناختي رفتار، دانش وسيعي درباره فرايندهاي روانشناختي و اجتماعي رفتار بهنجار و نابهنجار دارند.

 

چشم انداز

گروه روانشناسي باليني تلاش مي کند تا فضاي علمي ايجاد کند که در آن دانش روانشناسي باليني توسعه و گسترش پيدا کند و در مقطع تحصيلات تکميلي ( کارشناسي ارشد و دکتراي تخصصي ) دانشجويان از بهترين کيفيت آموزشي برخوردارشوند و يکپارچگي دانش و عمل اساس همه فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و باليني خواهد بود. اعضا هيات علمي، دانشجويان، دانش آموختگان و کارکنان تلاش مي کنند که گروه روانشناسي باليني در سطح ملي و بين المللي بعنوان يکي از  گروه هاي موفق در علم روانشناسي، آموزش و ارائه خدمات معرفي گردد.

 

ارزش ها

در گروه روانشناسي باليني براي دستيابي به اهداف و چشم انداز از ارزش هاي زير پيروي خواهد شد:

  • يکپارچگي علم و کار باليني
  • خلاقيت و نوآوري
  • رعایت موازین اخلاقی و قانونی
  • رفتار حرفه­ای
  • مهارت های ارتباطی
  • احساس مسئوليت
  • رضايت حرفه اي
  • توجه به تفاوت های فردی و فرهنگی
  • خودآگاهی
  • خود آموزی، خود سنجی و مراقبت خود
  • سنجش
  • مداخله
  • پژوهش و ارزیابی
  • نظارت
  • مدیریت
  • حافظ منافع

 

اهداف

  • توسعه دانش روانشناسي باليني با توجه و تاکيد بر جنبه هاي فرهنگي در کشور
  • توسعه روانشناسي باليني در کشور در زمينه نظارت، مديريت، مشاوره و ايجاد خط مشي هاي عمومي
  • آموزش روانشناسي باليني با تاکيد بر يکپارچگي دانش آکادميک، مهارت باليني و تخصص در پژوهش در حوزه روانشناسي باليني
  • تربيت روانشناسان باليني با تاکيد بر تنوع حوزه هاي دانش در روانشناسي باليني مانند ابعاد رفتاري، شناختي، هيجاني،  زيستي، رشدي،  باليني، اجتماعي و فرهنگي
  • آموزش باليني در حوزه هاي متفاوت سنجش و تشخيص، مداخلات درماني و مداخلات پيشگيرانه و بکارگيري نظريه هاي استوار بر دانش تجربي در کار باليني
  • آموزش با تاکيد بر استانداردهاي اخلاقي و قانوني تخصص روانشناسي باليني
  • تاکيد بر پژوهش، فراگيري روش هاي پژوهشي در کار باليني با تاکيد بر جمعيت و محيط هاي متفاوت
  • ايجاد، توسعه، نظارت و تغيير در خدمات روانشناسي باليني بر اساس يافته هاي پژوهشي
  • تربيت نسلي از روانشناسان باليني که در کار تخصصي و علمي از استانداردهاي بالايي برخوردارند
  • تربيت روانشناسان باليني توانمند براي کمک به بخش هاي دولتي و غير دولتي درگير در مسائل سلامت و بهداشت، براي ايجاد، توسعه يا تغيير خط مشي ها ي سلامت و بهداشت رواني کشور
  • آموزش مديران مراکز ارائه دهنده خدمات روانشناسي باليني، مراکز مشاوره و درمانگاه هاي روانشناسي باليني
  • همکاري ميان رشته اي با ديگر گروه هاي آموزشي براي توسعه و گسترش دانش بشري
  • ارائه خدمات روانشناسي باليني با تاکيد بر تعهد نسبت برآورده ساختن نيازهاي اجتماع و جامعه
  • برنامه ريزي در جهت بهبود و ارتقا سلامت روان افراد و جامعه، و بهزيستي آنها
  • گروه روانشناسي باليني در حوزه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات روانشناسي باليني در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي فعاليت مي کند. در حوزه آموزش، به سه حيطه آموزش نظري، آموزش در پژوهش و آموزش در کار باليني تاکيد دارد.

 

اهداف آموزشي

نظري

آموزش دانشجويان روانشناسي باليني

گروه روانشناسي باليني در حوزه آموزش، پژوهش و ارائه خدمات روانشناسي باليني در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي فعاليت مي کند. در حوزه آموزش، به سه حيطه آموزش نظري، آموزش در کار باليني، آموزش در پژوهش تاکيد دارد.

ايجاد دانش عميق درباره بنيان هاي روانشناختي ( شناختي، هيجاني، انگيزشي)، زيست شناختي و فرهنگي – اجتماعي رفتار بهنجار و نابهنجار که اساس کار باليني است.

 

  • آموزش اساس روانشناختي رفتار با تاکيد بر نظريه هاي عمده درباره شناخت، هيجان و انگيزش و بکارگيري آنها در خدمات روانشناسي باليني
  • آموزش بنيان هاي زيست شناختي رفتار که ممکن است در نشانگان و علائم اختلالات آسيب شناسي نورولوژيک نمايان شود
  • آموزش بنيان هاي فرهنگي – اجتماعي رفتار که  شناخت و توصيف تعامل متقابل جنبه هاي اجتماعي – فرهنگي را در روانشناسي فرد، خانواده و گروه ممکن  مي سازد
  • آموزش آسيب شناسي رواني و تشخيص که ارزيابي نشانگان و علائم آسيب شناسي رواني بيمار و فرمولبندي تشخيصي مناسب را ممکن مي کند.
  • آموزش استانداردهاي اخلاقي و قانوني که در زمينه ارتباط درمانگر و بيمار در فرايند سنجش روانشناختي و مداخلات درماني و مستند سازي آنها ضروري است.

 

 

آموزش متخصصين، دستياران و دانشجويان ساير رشته ها

.  طراحي و برگزاري دوره هاي آموزشي براي متخصصين ساير رشته ها در زمينه آشنايي و بکارگيري علم روانشناسي در حيطه هاي تخصصي ديگر

.  طراحي و برگزاري دوره هاي آموزشي براي ساير متخصصين حوزه سلامت

.  طراحي و برگزاري دوره هاي آموزشي براي دستياران روانپزشکي بر اساس برنامه مصوب

.  طراحي و برگزاري دوره هاي آموزشي  و آموزش واحدهاي مصوب درس روانشناسي براي دستياران و دانشجويان ساير رشته ها

 

فعالیت باليني

آماده سازي روانشناسان باليني با تاکيد بر استانداردهاي اخلاقي و قانوني در ارائه خدمات روانشناسي در قالب مداخلات درماني، سنجش، تشخيص، مشاوره، آموزش، نظارت و مديريت در نقش متخصص درحالي که خود را مدام به رشد حرفه اي بر اساس توسعه دانش علمي و گسترش چشم انداز کار باليني  متعهد مي دانند.

  • صلاحيت ارتباطي
    آموزش شکل دهي و حفظ ارتباط تخصصي با بيمار، همکاران دانشگاهي، نظارت کننده، دانشکده، دانشگاه و متخصصين تيم بهداشتي ميان رشته اي و اعضاي جامعه با تاکيد بر استانداردهاي اخلاقي و ارزش هاي حرفه اي
     
  • صلاحيت در ارزيابي و تشخيص
    فهم و بکارگيري سنجش و تشخيص باليني
     
  • صلاحيت انجام مداخلات درماني
    انتخاب و بکارگيري مداخلات درماني و مستند سازي دقيق پيشرفت درماني
     
  • صلاحيت در مشاوره، آموزش، مديريت و نظارت
    که براي انواعي از مداخلات و محيط هاي کاربرد دارد
     
  • صلاحيت توجه به تفاوت هاي فردي و فرهنگي
    آگاهي، پذيرش و پاسخ مناسب به تفاوت هاي جنسيتي، وضعيت اقتصادي – اجتماعي، قوميت، ناتواني هاي جسمي و رواني، مذهب و معنويت بيماران

     
  • صلاحيت بکارگیری پژوهش در فعالیت بالینی
    بکارگيري پژوهش در کار باليني و استفاده از روش هاي مختلف پژوهشي برای ارزیابی کارآیی و اثربخشی مداخلات

 

پژوهش

گروه روانشناسي باليني بعنوان قسمتي از فعاليت هاي خود، بعنوان يک گروه پژوهشي در زمينه تخصص روانشناسي براي توسعه دانش روانشناسي باليني با توجه به زمينه هاي فرهنگي کشور پژوهش هاي روانشناختي را براي جمعيت هاي مختلف سالم و بيمار و در گروه هاي سني مختلف و در محيط هاي متفاوت از درمانگاه تا اجتماع با توجه به صلاحيت علمي در حوزه روانشناسي هدايت مي کند. اين گروه پژوهشي بعنوان يک تيم متخصص با ساير رشته ها در زمينه پژوهش هاي ميان رشته اي همکاري کرده و يا مشاوره ارائه مي دهد.

  • آموزش مهارت هاي پژوهشي براي انجام پژوهش هاي روانشناختي در زمينه جمعيت هاي مختلف و محيط هاي متفاوت
  • آموزش انواع روش هاي تحقيق، تحليل هاي آماري و تکنيک هاي اندازه گيري روانشناختي
  • مشارکت دانشجو در طرح هاي پژوهشي مستقل يا در قالب پايان نامه با رعايت استانداردهاي تحقيق
  • آموزش استانداردهاي اخلاقي در پژوهش هاي روانشناختي

 

 

نحوه ارتباط با گروه

شماره تلفن: 23031548

ایمیل:

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست